Hälsa och löpning

För att upprätthålla en god hälsa kan du förändra dina vanor redan idag. Många äter fel och rör på sig för lite, vilket resulterar i onödiga livsstilssjukdomar. Att ha friska tänder är också en mycket viktig del i en god hälsa.

Om du saknar flera tänder har du möjlighet att skaffa tandimplantat Södermalm hos Södertandläkarna. En rekonstruktion eller kirurgiskt ingrepp kan snabbt ersätta dina saknade och trasiga tänder, där titanskruvar sätts fast i käkbenet. Här växer de fast och ger starka tänder som gör det möjligt för dig att äta mat som är rik på fiber och näring. Med tandimplantat från Södertandläkarna på Södermalm får du en säker behandling som är anpassad efter dina förutsättningar.

Tandlossning ökar risken för sjukdomar

Bland befolkningen brukar 40 procent drabbas av tandlossning, vilket ökar risken för flera olika sjukdomar. Sjukdomarna kan i sig också leda till parodontit, enligt parodontologerna Anna Arespång och Konstantin Sarkissov. Tandlossningssjukdomar kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, lunginflammation, impotens och graviditetskomplikationer. Även olika reumatiska sjukdomar, Parkinson, osteoporos och demens kan bli resultatet av att ha parodontit som en riskfaktor. Tanden lossnar på grund av inflammationer i tandens omgivande vävnader.

Hälsofördelar med löpning

Att löpträna ger många hälsofördelar och blir allt roligare med tiden. Du behöver bara ge det lite tid och komma igenom de jobbiga första träningspassen. Löpningen stärker ditt skelett och dina muskler, samt ditt immunförsvar. Det är en av de mest enkla träningsformerna du kan komma igång med samtidigt som det är en av de mest effektiva. Löpningen kan enkelt anpassas baserat på alla individers förutsättningar och mål med träningen. Du behöver bra skor att springa i men i övrigt krävs inte någon särskild utrustning.

Ditt psykiska välmående ökar när du löptränar, samtidigt som stresshormonerna minskar. Utsöndringen av kortisol och adrenalin går ner, men kroppens produktion av antistresshormoner från binjurarna ökar. Många av musklerna i underkroppen aktiveras vid löpning, vilket motverkar problem i din ländrygg som kan uppkomma när du har för svaga sätesmuskler av för mycket stillasittande. Du får en bättre hållning och ämnesomsättningen, det vill säga den basala metabolismen under vila, ökar på ett direkt sätt. De största musklerna i kroppen som sitter i låren och baken blir starkare och större, vilket ger en mer effektiv kaloribränning och energiförbrukning.

När du löptränar regelbundet minskar risken för att du drabbas av diabetes typ 2. Detta beror på att kroppens insulinutsöndring stabiliseras och du får även ett mindre svajigt blodsocker. Detta leder i sin tur att hungerkänslor mellan måltiderna minskar, vilket gör det enklare att hålla vikten. Ditt psykiska välmående ökar av löpträning på grund av att utsöndringen av dopamin, noradrenalin och serotonin ökar. Du får även bättre lungkapacitet, då de små blodkärlen eller kapillärerna kring lungblåsorna blir större när du får högre syreförbrukning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.